Κύριοι της περιφερειακής αρχής.
Το σχέδιο ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ που φέρατε για έγκριση, δεν θα το ψηφίσουμε, γιατί είναι σχέδιο επί χάρτου, αφού ούτε πόροι διατίθενται από τον κρατικό προϋπολογισμό για την αντισεισμική θωράκιση και προστασία, ούτε το αναγκαίο προσωπικό και τα μέσα διατίθενται γι’ αυτήν, και την αντιμετώπισή των συνεπειών των σεισμών.
Ενώ η επιστήμη και η τεχνική έχουν προχωρήσει πολύ και μπορούν να συμβάλουν στην αντισεισμική προστασία και θωράκιση, δεν αξιοποιούνται γιατί αυτή δεν αποφέρει κέρδη για το κεφάλαιο και θεωρείται κόστος.
Η πλειοψηφία των δημόσιων κτιρίων (σχολεία, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες, κ.α) στη Θεσσαλία και πανελλαδικά, δεν έχει ελεγχτεί, ούτε με τον λεγόμενο ταχύ οπτικό έλεγχο!
Προσεισμικός έλεγχος των σχολείων ουσιαστικά δεν γίνεται!
Πολλά νοσοκομεία στη Θεσσαλία και πανελλαδικά, χρειάζονται λεπτομερέστερο αντισεισμικό έλεγχο και παρεμβάσεις.
Σοβαρό πρόβλημα υπάρχει με τους χώρους εργασίας, αφού οι περισσότεροι είναι ανέλεγκτοι.
Η πλειοψηφία των ιδιωτικών κτιρίων που έγιναν πριν το 1985, δηλαδή πριν το νέο αντισεισμικό κανονισμό, χρειάζονται έλεγχο και ενισχύσεις.
Θεωρούμε ότι η αντισεισμική θωράκιση της Θεσσαλίας και γενικότερα της χώρας, είναι ζωτικής σημασίας μεγάλο έργο υποδομής, που δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τη λογική του κόστους. Άλλωστε το κόστος των συνεπειών των σεισμών είναι πολύ μεγαλύτερο, ιδίως όταν χάνονται άνθρωποι.
Χρήματα υπάρχουν. Για παράδειγμα οι πόροι από το ΕΣΠΑ, τους οποίους έχει πληρώσει πολλαπλά ο ελληνικός λαός, πρέπει σ’ ένα μεγάλο ποσοστό να πηγαίνουν σ’ αυτόν τον τομέα. Αντίστοιχα από τα 4 δις. που πρέπει να σταματήσει να πληρώνει κάθε χρόνο η κυβέρνηση στο ΝΑΤΟ για τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και σχεδιασμούς, ένα μέρος τους θα μπορούσε να καλύψει τέτοιες ανάγκες.
Η Λαϊκή Συσπείρωση προτείνει και διεκδικεί:
Ουσιαστική κρατική στήριξη και γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την αντισεισμική προστασία και την ενίσχυση των φορέων που είναι αρμόδιοι.
Καταγραφή, παραπέρα έρευνα και μελέτη της σεισμικής επικινδυνότητας της Θεσσαλίας και κάθε περιοχής. Η μικροζωνική έρευνα και μελέτη των επικίνδυνων περιοχών που απαιτούν ειδικούς όρους πολεοδόμησης και κατασκευής των κτιρίων ή απαγόρευση δόμησής τους. Μια τέτοια μελέτη, είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση μετεγκατάστασης πληγέντων ή και ολόκληρων περιοχών.
Αποφασιστική οικονομική ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό και ανάπτυξη του ερευνητικού έργου και του επιστημονικού δυναμικού, που απασχολείται μ’ αυτό (Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, Πανεπιστημιακά Σεισμολογικά εργαστήρια και εργαστήρια αντισεισμικής τεχνολογίας, ΟΑΣΠ, Γ.Γ.Π.Π, ΠΕΧΩΔΕ, Πολεοδομίες, Περιφέρεια, Δήμους, ΕΜΑΚ), καθώς και του συντονισμού τους.
Μεγιστοποίηση της αντοχής κτιρίων. Με συνεχή επικαιροποίηση των αντισεισμικών κανονισμών, σύμφωνα με την αντισεισμική έρευνα και εξειδίκευση ανά περιοχή. Με έλεγχο της ποιότητας των υλικών που ενσωματώνονται στην κατασκευή τους. Να ξεκαθαρισθούν οι ρόλοι και οι ευθύνες του μελετητή, του επιβλέποντος, του κατασκευαστή και του επιχειρηματία.
Απαιτείται η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα, που θα αναλάβει τον έλεγχο εφαρμογής των θεσπισμένων ειδικών όρων και προδιαγραφών κατασκευής, της ποιότητας των υλικών, που πρέπει να ανταποκρίνονται στην οξύτητα του φαινομένου στη χώρα μας, αλλά και η απόδοση ευθυνών όπου κι αν ανήκουν. Απαιτείται πλαίσιο περιοδικού ελέγχου και συντήρησης των οικοδομών. Ειδική αντιμετώπιση των αυθαιρέτων.
Λήψη μέτρων προστασίας για τα δημόσια κτίρια και χώρους συγκέντρωσης πολλών ατόμων (σχολεία, παιδικοί σταθμοί, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες), κλειστοί χώροι άθλησης, πολιτισμού αλλά και χώροι εστίασης-διασκέδασης.
Μέτρα ελέγχου και αποτελεσματική αντιμετώπιση κατασκευαστικών ή άλλων επικίνδυνων αυθαιρεσιών.
Όχι στο σεισμόσημο και στην ιδιωτική ασφάλιση των κτιρίων και σε κάθε μορφή ΣΔΙΤ, γιατί δημιουργείται ένα ακόμα πεδίο κερδοσκοπίας και γιατί κάθε σχεδιασμός θα έχει γνώμονα το κέρδος του.
Για την ασφάλεια των εργαζόμενων στις βιομηχανικές μονάδες και περιοχές απαιτείται ουσιαστική και συνδυασμένη εφαρμογή του αντισεισμικού κανονισμού, της νομοθεσίας προστασίας από τον επαγγελματικό κίνδυνο και της Οδηγίας Σεβέζο, που προβλέπει σχέδιο αντιμετώπισης μεγάλων ατυχημάτων.
Ανακούφιση των αστικών κέντρων, με ελεύθερους χώρους, δρόμους και πολεοδομικού χαρακτήρα μέτρα. Συγκρότηση και υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων άμεσης αντίδρασης, γρήγορης εκκένωσης και διαφυγής σε περίπτωση σεισμού, με προτεραιότητα (παιδικοί σταθμοί, σχολεία, πανεπιστήμια, νοσοκομεία, δημόσια, δημοτικά κτίρια, μεγάλοι εργασιακοί χώροι, χώροι διασκέδασης, άθλησης, κλπ).
Συνεχής ενημέρωση του κόσμου για την σεισμικότητα της περιοχής όπου ζει και για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου, τόσο ατομικά, όσο και σε επίπεδο γειτονιάς ή δήμου. Εκπαίδευση από την παιδική ηλικία.
Θεσμοθέτηση ολοκληρωμένου, αξιόπιστου και εφαρμόσιμου σχεδίου αντιμετώπισης του φαινομένου σε όλη τη χώρα και στην περιφέρεια.
Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση του μηχανισμού παρέμβασης, που θα λειτουργεί με τη συμμετοχή της Περιφέρειας και Δήμων και των φορέων των εργαζομένων και θα επιβάλει τα απαραίτητα μέτρα για την άμεση ανακούφιση των πληγέντων.
Να ενισχυθούν υλικά και επιστημονικά με την αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή και σε προσωπικό, η Πυροσβεστική και οι ειδικές δυνάμεις της.
Η Λαϊκή Συσπείρωση υπογραμμίζει επίσης ότι απαιτείται:
Άλλη πολιτική γης. Επανακαθορισμός των χρήσεων της και ειδικότερα της χωροθέτησης εγκαταστάσεων που είναι ιδιαίτερα ευπαθείς σε τυχόν βλάβες από σεισμό.
Απομάκρυνση των στρατιωτικών εγκαταστάσεων μέσα από τις πόλεις και ταυτόχρονη απαγόρευση οικοδόμησής αυτών των περιοχών η παραχώρησης σε ιδιώτες.
Εξεύρεση και απόκτηση νέων ελεύθερων χώρων, στο κέντρο της Λάρισας, του Βόλου, των Τρικάλων και της Καρδίτσας.
Μείωση συντελεστών δόμησης, ιδιαίτερα σε επιβαρημένες οικιστικά περιοχές.
Συγκοινωνιακός και κυκλοφοριακός σχεδιασμός και ρυθμίσεις για αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών.
Μέτρα για την στήριξη πληγέντων μετά από σεισμό
Σε περίπτωση καταστροφικού σεισμού να υπάρχει μέριμνα για άμεση περίθαλψη, σίτιση και στέγαση των πληγέντων.
Άμεση και ουσιαστική στήριξη και αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων. Άμεση καταβολή ουσιαστικής αποζημίωσης.
Να γίνεται γρήγορη καταγραφή των ζημιών, γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει πάντα σχέδιο για την στελέχωση των απαραίτητων συνεργείων με τεχνικούς του Δημοσίου. Αν χρειάζεται να επιστρατεύονται και ελευθεροεπαγγελματίες ειδικευμένοι τεχνικοί. Γρήγορη αποκατάσταση ζημιών. Προγράμματα λαϊκής στέγης.
Να γίνει προμήθεια και να αποστέλλονται άμεσα όπου χρειαστεί επαρκής αριθμός σκηνών, όπως και του στρατού, που θα διανέμονται μέσω διαπαραταξιακών επιτροπών στους Δήμους και στην Περιφέρεια.
Να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο από τους Δήμους, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, ελεύθερων χώρων όπου θα στήνονται οι σκηνές και εφόσον δεν επαρκούν οι δημόσιοι ή δημοτικοί χώροι να επιτάσσονται προσωρινά και ιδιωτικοί.
Η προσωρινή στέγαση σε σύντομο χρονικό διάστημα, πρέπει να γίνεται σε προκατασκευασμένες κατοικίες ή ξενοδοχεία, που θα αντικαταστούν τις σκηνές.
Να δίνεται οικονομικό βοήθημα σε κάθε πληγέντα, πέραν της πλήρους κάλυψης του ενοικίου μέχρι την οριστική αποκατάσταση των πληγέντων είτε είναι ενοικιαστές, είτε ιδιοκατοικούντες.
Αποκατάσταση, με πλήρη οικονομική κάλυψη των ζημιών σε νοικοκυριά, βιοτεχνικές και άλλες εγκαταστάσεις σε κτίρια και εξοπλισμό, με κοινωνικά κριτήρια και προτεραιότητες. Μηδενισμός των χρεών από δάνεια στις καταστραμμένες κατοικίες για αγορά πρώτης κατοικίας.
Όπου δημιουργούνται καταυλισμοί σεισμοπαθών να λειτουργούν Κ.Υ και Παιδικοί Σταθμοί για τις ανάγκες των πληγέντων.
Να εκπονούνται ειδικά στεγαστικά προγράμματα για την επανεγκατάσταση των πληγέντων. Η μελέτη και η κατασκευή να γίνεται από το δημόσιο, με γρήγορες διαδικασίες, με ειδικούς πολεοδομικούς όρους και προδιαγραφές που να εξασφαλίζουν την ποιότητα αλλά και την οικονομία της κατασκευής, σε χώρους του δημοσίου ή σε χώρους που θα απαλλοτριωθούν με ταχύτατες διαδικασίες.
Να υπάρχει παρέμβαση της κυβέρνησης, της Περιφέρειας και των Δήμων στην ενοικίαση κατοικιών.
ΣΧΟΛΙΑ