Λίγα λόγια: Οι ερευνητικές εργασίες εντάσσονται διεθνώς στα σχολεία, σε ένα ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο – πολιτικό, παιδαγωγικό, διδακτικό -,...
Λίγα λόγια:
Οι ερευνητικές εργασίες εντάσσονται διεθνώς στα σχολεία, σε ένα ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο – πολιτικό, παιδαγωγικό, διδακτικό -, που συνδέεται με την ανάπτυξη των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων των μαθητών αλλά και με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον της Κοινωνίας της Γνώσης, η ανάπτυξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων, επιπλέον αποκτά πρόσθετη σημασία στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Για τον λόγο αυτόν μεταρρυθμίζονται τα αναλυτικά προγράμματα πολλών χωρών, εφαρμόζονται καινοτόμες προσεγγίσεις διδασκαλίας και μάθησης και προωθείται η ανάπτυξη της επικοινωνίας.
Στο ελληνικό σχολείο τα τελευταία χρόνια, έχουν εισαχθεί οι ερευνητικές εργασίες ως υποχρεωτικό ¨μάθημα¨, που διεξάγεται από τους μαθητές γύρω από επίκαιρα θέματα του ενδιαφέροντός τους, για να προωθήσει τη διεπιστημονική προσέγγιση, να ενισχύσει την ομαδο-συνεργατική και διερευνητική μάθηση και να εισάγει τους μαθητές στις σύγχρονες τεχνολογικές μεθόδους και τεχνικές διαχείρισης Projects.
Στο πλαίσιο αυτό η εργασία που υλοποιήθηκε το 2015 στο Λύκειο Γλώσσας, με την επιμέλεια του καθηγητή Σωτήρη Γιαμάκου, εστιάζει στη διαδικασία της διερεύνησης με επίκεντρο τη Νοοτροπία Σχεδιασμού (Κινητοποίηση, Κατανόηση, Σχεδιασμός, Υλοποίηση, Διαχείριση). Ο Σ. Γιαμάκος είναι αρχιτέκτονας με διακρίσεις στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει στο παρελθόν συντονίσει τεχνικές μελέτες για το Δήμο Σκοπέλου (Φωτογραφικό Κέντρο, Λουτράκι, Ελιος).
Η μεθοδολογία των Project για τη Σκόπελο, προέρχεται από το χώρο των επιστημών του σχεδιασμού, ως προς την διερεύνηση και κατανόηση νέων ζητημάτων, εννοιών αλλά και αποτελεσμάτων. Η θεματολογία καλύπτει ταυτόχρονα δύο επίπεδα: Το επίπεδο σχεδιασμού του μαθήματος από τη πλευρά του καθηγητή, αλλά και από τη πλευρά του μαθητή που μετατρέπεται από παθητικός δέκτης σε ερευνητής και δημιουργός νέας γνώσης. Οι μαθητές κατευθύνονται να οργανώσουν τα δικά τους πλάνα για τα θέματα που διερευνούν και τους ενδιαφέρουν, μαθαίνουν να διακρίνουν τα σημεία εστίασης ως προς τις δεξιότητες και γνώσεις που πρέπει να καλλιεργηθούν. Ένα άλλο σημείο αξίας της οπτικής επικοινωνίας στον οπτικό σχεδιασμό γενικότερα, είναι η κινητοποίηση της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών. Η οπτική γραμματική είναι η πλέον απτή και γνώριμη, στους νέους ανθρώπους που είναι εξοικειωμένοι με τα multimedia.
Γλώσσα / Βιώσιμος Οικισμός
(Α' Λυκείου Γλώσσας: Ταξιαρχία Αγόρου, Ζωή Βαρλάμη, Γεωργία Γιάννενα, Κώστας Καρβέλης, Γιώργος Κεχριώτης, Ανδρέας Λαρυγγάκης, Ρόζα Τσουκαλά)
Το θέμα Γλώσσα / Βιώσιμος Οικισμός είναι μια πραγματική πρόκληση για τους μαθητές, καθώς αγγίζει το σημαντικότερο πρόβλημα στη περιοχή τους: Το Δημογραφικό. Οι νέοι εγκαταλείπουν τον τόπο τους, που ζωντανεύει μόνο τους θερινούς μήνες ενώ λείπουν βασικές υποδομές ανάπτυξης που θα επέτρεπαν την αντιστροφή αυτής της κατάστασης. Ποιες είναι αυτές οι υποδομές, πως αξιολογούνται και σε ποιους ανθρώπους θα είχαν καταλυτική επίδραση ώστε να αλλάξουν και οι επιλογές ζωής.
Η πραγματική δημιουργικότητα θεμελιώνεται όταν αποκτούμε την ικανότητα να μετατοπίσουμε την σκέψη μας και να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικό οπτικό πρίσμα απ’ όπου παρατηρούμε την κατάσταση ή το πρόβλημα. Η οπτική των μαθητών, απελευθερωμένη από τους συμβιβασμούς της πραγματικότητας των ενηλίκων, αλλά και η διερευνητική μέθοδος αυτή καθ αυτή, αποτελούν μια μοναδική ευκαιρία αναστοχασμού για όλους μας, που ασχολούμαστε με την ανάπτυξη του ¨τόπου¨.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=YfZjbA-9YM0
SkopelosApp / Θαλάσσιοι Δρόμοι
(B' Λυκείου Γλώσσας: Λένα Αμυγδαλίτση, Γιάννης Αργυρίου, Χρύσα Γιάννενα, Μαρία Μπάλλα, Δημήτρης Πολύζος, Γιώργος Σκιαθίτης, Τάσος Αναστασίου)
Μέσα από το σχεδιασμό mobile εφαρμογών (Apps) οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι μπορούν οι ίδιοι να οδηγούν τις τεχνολογικές εξελίξεις, να συνεισφέρουν στο τόπο τους και να μάθουν εφαρμογές που θα τους είναι χρήσιμες σε πρακτικές μελλοντικές τους ανάγκες αλλά και στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους. Μαθαίνουν να ανακαλύπτουν, να αξιολογούν και να συμπεριλαμβάνουν στο έργο τους, εφαρμογές τρίτων από τις χιλιάδες που διατίθενται δωρεάν στο διαδίκτυο. Παράλληλα εμβαθύνουν στη διαχείριση των φυσικών πόρων του τόπου τους, αναγνωρίζουν τις άυλες αξίες και τις ευκαιρίες της εποχής τους. Κυρίως μαθαίνουν να συνεργάζονται στη λήψη των αποφάσεων και τη κατανομή ρόλων και υποχρεώσεων στην ομάδα.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=_r9DdYTQW44
Ιούνιος 2015
Σ. Γιαμάκος, Αρχιτέκτων
ΣΧΟΛΙΑ